Přijdete k lékaři s bolestí břicha. Ten má dvě možnosti – buď předepíše prášky proti bolesti a nebo vás pošle na vyšetření. To první je jednodušší, levnější a má to poměrně rychlý efekt. Jenomže bolest není problém, ale jeho důsledek. Příčinu odhalí až vyšetření. A jen to dá lékařům základ pro účinné odstranění problému a tím i bolestivého důsledku.

Někdy slýcháváme od klientů, že mají problém. Malé zisky. Zákazníci je míjí. Produkt nezajímá spotřebitele. Neví, jak naučit značku mluvit tím správným „jazykem“. Nic z toho ale není problém. Jsou to jen důsledky. Důsledky, které zmizí, když odstraníme příčinu. Podstatné je, že pokud máme řešit problém, potřebujeme ho pojmenovat.

Proto děláme workshopy s klienty, abychom pochopili jak uvažují oni i jejich zákazníci. Proto děláme průzkumy a  zkoušíme produkty. Klienta to stojí peníze, ale my i on máme možnost pochopit situaci a uvědomit si souvislosti. A udělat dobré zadání pro design a kreativu. Jen tak dostane design funkční rozměr. Jen tak se můžeme vymanit z bezbřehé (a pro byznys zpravidla nefunkční) kreativity a dělat věci efektivně.

Spousta reklamních agentur zatím tyto věci moc neřeší a tento nedostatek schovává za „revoluční“ kreativní koncepty. Stačí se ale podívat na výsledky soutěže EFFIE a zjistíte, že kreativa je důležitou, zdaleka ne však jedinou částí práce na efektivní marketingové komunikaci. Musí být něco za ní, něco, co odráží realitu. A je-li pochopení podstaty řešeného problému důležité pro klasickou reklamu, tak pro kvalitní brandbuilding je to naprostá nezbytnost.

Profesionální průmyslový designér zjišťuje, jak lidé danou věc užívají. Dobrý architekt analyzuje chování a potřeby uživatelů navrhovaného objektu. My se snažíme dostat maximum informací od našich klientů o jejich touhách a potřebách, o jejich zákaznících a dalších klíčových osobách jejich byznysu. Ti všichni totiž tvoří značku. Má-li značka být životaschopná, musí být postavena tak, aby se všichni zúčastnění na jejím životě chtěli podílet.

A k tomu je třeba pochopit podstatu problémů, které oni zúčastnění řeší.

Radek Holomčík

Radek Holomčík

Píše a navrhuje, o čem by se mělo psát. S klienty řeší, jak mají vystupovat a jak být společensky odpovědný.

Chcete odebírat nové články emailem?