V posledních dnech lehce rozvířila mediální rybníček reakce aktivistky Petry Gelbart na kampaň pražského dopravního podniku. Konkrétně na plakát, kde je vůz metra typu 81-7171 pojmenován „Černá huba“.


Dopravní podnik hlavního města Prahy rozjel na začátku měsíce kampaň, ve které na plakátech ukazuje veřejnosti dopraváckou hantýrku. Celkem vtipně na plakátech ukazuje, čemu říkají zaměstnanci podniku kaštan (cestující), jezevčík (zjednodušené schéma sítě tramvají) nebo salón (prostor pro cestující ve vozech metra). Jedním z nich je i zmiňovaná „černá huba“ – název pro konkrétní typ vozu metra s výrazně černým čelem.

V článku uveřejněném na serveru Romea.cz se Gelbart podivuje nad tím, jak může být dopravní podnik tak trapný.  Ptá se: „Jak by reagovala americká veřejnost, kdyby newyorský dopravní podnik vydal vtipné přiznání, že takovému či makovému vozu se říká negr, což je stejně urážlivá nadávka jako černá huba.“ A sama si odpovídá: „Je to absurdní myšlenka. Veřejnost by nereagovala, protože nic takového by se v roce 2015 jednoduše nestalo a stát nemohlo, ačkoli Amerika má zase jiné, sobě vlastní problémy.“


Být korektní je fajn, ale…


Korektnost v současnosti udává tón veřejné komunikace. Politici, umělci, novináři, prostě veřejně činné osobnosti jsou buď korektní, nebo nekorektní. A tím si získávají příznivce i odpůrce. Celé to vychází ze (dozajista pozitivní) snahy o odstranění sociální nespravedlnosti a rasových předsudků. Často se ale stává, že člověk mluvící hyperkorektním jazykem neřekne vůbec nic. Nedokáže popsat problém, určit jeho příčiny a definovat řešení. Je prostě svázaný.

Reklama vstupuje do veřejného prostoru a hodně ho ovlivňuje, je proto strašně důležité, aby se dělala rozumně a vkusně (o vkusu jsem psali už v souvislosti se Sexistickým prasátečkem). Možná, že někomu může „Černá huba“ přijít nevkusná nebo dokonce rasistická. Jaký je ale podtext? Je to dvojsmysl, který využívá hanlivého označení romského etnika? Uráží někoho, kvůli barvě jeho kůže, nebo jej ukazuje v ponižující situaci? Ne. Černá huba je název, který stroj dostal kvůli barvě čela, nápadně připomínající lidský obličej. Je to jen zaužívaný název mezi zaměstnanci, který nemá žádnou souvislost s Romy ani nikým jiným.


…chce to i používat mozek.


Celá minikauza připomíná jeden díl v první sérii seriálu South Park. Děti a učitelé chystali vánoční představení. Ukázalo se, že Vánoce vnímají rúzná náboženství odlišně. Tak se odstranily všechny pasáže, které někoho urážejí, nebo by urážet mohly. A s nimi i vánoční osvětlení, které by mohlo vadit epileptikům. I jmelí. A nakonec úplně všechno. Výsledek nikoho neurazil, ale byl úplně k ničemu.

Hranice mezi vtípkem a urážkou je hodně tenká, s troškou soudnosti jde ale najít. Pokud budeme nesmyslně korektní, nezbavíme se jen vtipů a zábavy. Nebudeme schopni říct vůbec nic.

Radek Holomčík

Radek Holomčík

Píše a navrhuje, o čem by se mělo psát. S klienty řeší, jak mají vystupovat a jak být společensky odpovědný.

Chcete odebírat nové články emailem?