Není to o inteligenci. Termíny „Hloupý zákazník“ a „Chytrý zákazník“ jsou zkratky  pro to, jak se firmy k zákazníkovi chovají. S chytrým se baví, hloupému vymývají mozek. Nejde o zákazníka jako takového, je to otázka přístupu k němu.


Inbound marketing, content marketing, obsahová strategie. Pojmy, které hýbou světem byznysu. Neskrývá se za nimi nic jiného, než snaha zaujmout, pobavit a informovat a získat tak pozornost. Vychází to z jednoduchého předpokladu, že klasické reklamy jsou už všichni přesycení a chcete-li potencionálního zákazníka oslovit (nebo toho stávajícího udržet), musíte mu dát něco zajímavého navíc – zábavu, soutěž nebo třeba e-book zdarma. Prostě k němu přistupovat jako k chytrému.

Hodně firem už obsahový marketing řeší, stačí si projet facebookové profily velkých prodejců čehokoliv. Najdete desítky soutěží, stovky návodů na ledacos a tisíce vtípků. Dialog tedy probíhá. A teď se pokuste podívat na zmiňované profily optikou člověka, který opravdu něco potřebuje a nemá moc volného času.


Dejte zákazníkovi něco…


Určitě je super, že se firmy snaží přinést zákazníkovi užitek navíc. A více se zaměřují na uživatelský komfort a celkovou prospěšnost. Jde o víc než jen komunikaci, o čemž svědčí rozvoj celé řady oblastí  od UX, přes design služeb až po společenskou odpovědnost firem. Je ale potřeba cítit rozdíl mezi tím, kde jde o skutečný užitek a kde jsou zákazníci vystavení komunikaci za každou cenu.

To, že začneme uvažovat o obsahu a chrlíme tunu čehosi denně, z nás nedělá marketéry nové doby. Jen tím balíme „navoněnou zdechlinu“ do modernějšího pytle. Pokud zasypeme zákazníka hromadou zbytečností a dáme mu nástroj k prokrastinaci, kdy pak bude mít čas vydělávat peníze, za které koupí naše produkty?


…co mu přinese reálný užitek.


Ukažme si příklad – co pomůže amatérskému zahradníkovi, který každý rok řeší kdy co zasadit, jak to pohnojit, ošetřit a pak sklidit? Dejte mu knihu, kde najde všechno, co potřebuje vědět na jednom místě. Můžete tam otevřeně mluvit o svých produktech určených právě pro malé pěstitele. Zákazníkovi to nebude vadit. Nebude mu vadit ani logo na obalu. Naopak. A všichni budou spokojeni.

Zjednodušeně lze říct, že dobrý obsah je perfektním nástrojem „strategie win-win“ (všichni zúčastnění jsou spokojení, tedy vítězové). Váš zákazník je chytrý a je vítězem, stejně jako firma, které věří. Ten hloupý je poražený. A firma, která poráží své zákazníky nakonec prohraje taky.

Radek Holomčík

Radek Holomčík

Píše a navrhuje, o čem by se mělo psát. S klienty řeší, jak mají vystupovat a jak být společensky odpovědný.

Chcete odebírat nové články emailem?